Vad är egentligen Crossmedia och flerkanalspublicering? Den förenklade förklaringen är att det är tryckt och digital media i samverkan. Klassiska postala utskick kombineras effektfullt med e-post, mobil och webb. Som dessutom är mätbart och går att följa i realtid med hjälp av en responspanel. Precis lika effektivt för reklamkampanjer, inbjudningar, lanseringar, kundklubbar och tävlingar som rena kundundersökningar. Du får helt enkelt ut max av dina riktade DR-utskick.
Ett exempel på Crossmedia och flerkanalspublicering
Filmen nedan till vänster är ca 1 minut lång, den visar ett bra exempel på Crossmedia och flerkanalspublicering.
Fördelar:
- Trycksaken blir mätbar
- Enkelt för kunden då deras uppgifter är för-i-fyllda i mobilen
- En länk mellan trycksak, mobil och web
- Se vem som är intresserad men ej fullföljer köp
- Se vem som köper din produkt pga att de fick en trycksak
- Få fakta om din målgrupps köpbeteende för att göra än mer
riktade utskick Mobil- eller webanpassad sida kopplas ihop med trycksaken - Statistik direkt under tiden kampanjen pågår
- Skicka påminnelser snabbt till de som inte agerat
Så här fungerar Crossmedia och flerkanalspublicering
1. DR/Trycksak
2. Påminnelse
1. DR/Trycksak
Med personlig QR-kod och url som leder kunden till personanpassad mobil- eller webbsida.
2. Påminnelse
Kan gå ut till dem som inte agerat.
3. Anmälan via mobiltelefon eller dator
3. Anmälan via mobil eller dator
När kunden scannar sin personliga QR-koden eller går in via webbläsaren kommer de till enförifylld websida. Du gör det enkelt för kunden att ta del av något. Tack vare att landningssidorna är personliga kan du se vem som agerar
4. Påminnelsemejl
5. Bekräftelsemejl
4. Påminnelsemejl
Om kunden inte fullföljer kampanjen kan en påminnelse skickas via mejl.
5. Bekräftelsemejl
När kunden fullföljer kampanjen kan en bekräftelse skickas.
6-7. Responspanel/Statistik
6. Statistik
På responspanelen uppdateras statistiken i realtid under kampanjens gång.
7. Diagnostik
Informationen från kampanjen hjälper dig skapa effektiva kundanpassade kampanjer i framtiden.
Exempel på info:
- Vem som tog del av ditt erbjudande.
- När tog de del.
- Vem tittade men agerade inte.
Några fler exempel på tidigare Crossmedia och flerkanalspubliceringar
Crossmediakampanj ODR blev ADR
Oadresserad katalog med resor skickades ut till utvalda områden. På sidan tre fanns en allmän qr-kod och en allmän webadress där målgruppen kunde vara med i Läs mer
Två veckor senare skickades olika mail ut till de som var med i tävlingen. Där fanns ett nytt erbjudande, olika beroende på hur varje person svarat på frågorna på landningssidorna.
Två veckor efter det skickades ett adresserat vykort till de som lagt in sina uppgifter, med ett nytt erbjudande.
MyPlanet kunde i realtid följa kampanjen via en responspanel. De hade nu en bra databas med personer som de vet läst deras DR och som visat intresse. De trattade alltså ner sin målgrupp till färre och färre personer men mer o mer potentiella personer.
Kampanj när de bjöd in till husvisning
Tryckt adresserat DR med personlig qr-kod och personlig webadress. Alla kundens uppgifter var förifyllda både på webben och på mobilsidan Läs mer
Påminnelse-DR till de som gått in och tittat på bilder men inte anmält sig.
Sms-påminnelse dagen innan visning till de som önskade.
Egnahemsbolaget kunde följa kampanjen i realtid via en responspanel. De kunde dra slutsatser och analysera hur deras målgrupp agerade. De kunde bl a se att 61% valde att gå in via mobil och 39% via dator.
Crossmedia för Peugeot
Adresserad, tryckt inbjudan. Det skapades en personlig qr-kod och en personlig webadress till varje person i målgruppen som trycktes på inbjudan. Läs mer
Sms-påminnelse skickades dagen innan eventet till de som anmält sig.
Peugeot kunde i realtid följa kampanjen via en responspanel.
Bli vän med Joe Farelli
Flyers delas ut på restaurangen Joe Farelli. Här uppmanas besökarna att via en allmän qr-kod lägga in sina kontaktuppgifter för att få erbjudanden. Läs mer
Insamling till medlemsregister
Två olika vykort skapades med intresseanmälan om medlemskap. Ett e-post-utskick skickades till samma målgrupp några dagar senare. Läs mer